Äppelpaj

Deg:
100 g smör
2dl sötmandel
2dl havregryn (utbytt mot ant ren havre eller boveteflingor)
1dl vetemjöl (utbytt mot mix i vanlig ordning)
1½ dl strösocker
1krm salt

Fyllning:
5 äpplen
50 gram färsk riven ingefära
1 msk smör
2 msk strösocker, eller råsocker (blir krispigare med råsocker)
1 tsk kanel, mald

Yoghurtsås:
4 dl turkisk/grekisk yoghurt
1 msk vanliljsocker
1 msk strösocker

Jag hade även i rivet limeskal i såsen. Blev jättebra.

Gör så här1.    Deg: Sätt ugnen på 200°. Skär smöret i mindre kuber. Grovhacka mandeln. Blanda samman alla ingredienserna till degen med fingertopparna.2.    Fyllning: Skölj, kärna ur och skär äpplena i klyftor. Skala ingefäran och riv fint på rivjärn. Smält smöret i en stekpanna. Strö över sockret och låt det karamelliseras (bli brunt) med smöret. Tillsätt ingefära och äppelklyftor och stek under omrörning 4-5 min. Tillsätt kanel.3.    Häll äppelklyftorna i en ugnssäker form. Smula degen över äpplena.4.    Grädda pajen mitt i ugnen ca 20 min.5.    Yoghurtsås: Smaksätt yoghurten med vanilj- och strösocker.6.    Servera pajen ljummen med yoghurtsåsen till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0