Frukostbullar

ca 12 bullar

25 gr jäst
4 dl vatten
2 msk olja
1½ tsk salt
2 msk Fiber Husk
2 msk sirap
420 gr (ca 7 dl) GF mjölmix
80 gr (ca 3 dl) Finax GF flingor alt müsli
50 gr (ca 1 dl) solroskärnor alt linfrö, russin eller
små bitar torkad aprikos.

1. Lös upp jästen i det fingervarma vattnet och tillsätt Fiber Husk,
låt svälla i 10 min.
2. Blanda samma alla övriga ingredienser i en maskin med
degkrok i ca 5 min (spara ca ½ dl mix till utbakningen)
3. Låt degen vila i bunken övertäckt i ca 10 min.
4. Mjöla bordet med den sparade mjölmixen. Forma med
mjölade händer till en rulle, ca 7 cm i diameter. Dela
rullen i 12 bitar.
5. Lägg bullarna på bakpappersklädd plåt och låt jäsa
övertäckta i ca 40 min.
6. Pensla med vatten och strö över lite flingblandning.
7. Grädda mitt i ugnen i 250 grader i 12-15 min.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0