Kesobröd

50 g jäst
50 g margarin
4 dl mjölk
1 ägg
1/2 burk keso (125 g)
1 tsk salt
1 msk fiberhusk
10-12 dl fint gl.fritt mjöl

Smula ner jästen i en bunke. Använd gärna hushållsassistent.
Värm margarin och mjölk till 37 grader. Rör ut jästen med lite av degspadet, tillsätt resten av degspadet, ägg, keso, salt, fiberhusk o nästan allt mjöl. (Jag fick ta 12 dl för det var såå kladdigt) Låt degen vila 15 minuter i assistenten.
Arbeta degen ett par minuter efter första jäsningen.
Dela degen i två delar, varje del blir ca 10-12 bullar. Platta till dem ganska mkt, för de reser sig igen.
Lägg på plåt med bakplåtspapper och låt jäsa 30 min under bakduk.
Värm ugnen till 225 grader och grädda ca 12-14 minuter.
Jag gjorde några med penslat, uppvispat ägg o vallmofrön, några med bara penslat, uppvispat ägg och några naturella som jag penslade med mjölk efter gräddningen.
Låt svalna på galler under bakduk....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0