Knytbullar i form

 (ca 18 st)

Ugn: 250 c

25 g jäst
50 g smör
2,5 dl röd mjölk
0,5-1 msk fiberhusk
1 dl kesella
0,5 dl socker
1 krm salt
ca 7 dl finmix

Fyllning:
50 g smör
0,5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Pensla med ägg o stö över pärlsocker.

Smula ner jästen i degbunken.
Värm smör o mjölk till 37 grader.
Häll smör/mjölk över jästen o blanda så jästen löser sig.
Tillsätt fiberhusk o låt svälla 10 min.
Tillsätt kesella, socker, salt o nästan allt mjöl.
Arbeta degen väl.
Låt jäsa i bunken ca 30 min.

Fyllning:
Rör samman smör, florsocker o vaniljsocker till en smidig smet.

Efter jäsning...
Använd resten av mjölet och kavla ut till en stor platta. Sporra ut 10x10 cm stora fyrkanter. Lägg en klick fyllning på varje. Nyp ihop hörnen mot mitten. Placera knytena i aluminiumformar. Täck med bakduk o låt jäsa 30 min. Pensla med ägg o strö på pärlsocker.

Grädda mitt i ugnen i 250 grader ca 8-10 min.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0