Pariserbullar

ca 20 bullar

5 dl mjölk
100 gr smör eller margarin
50 gr jäst alt 17 gr torrjäst
600 gr (ca 10 dl) mjölmix
2 msk Fiber Husk
1-1½ dl strösocker
½ tsk salt
1 ägg

FYLLNING

2 dl Marsan eller vaniljkräm

1. Smält smöret och tillsätt mjölken.
2. Lös upp jästen i den fingervarma mjölkblandningen
och tillsätt Fiber Husk, låt svälla ca 10 min.
3. Blanda samman alla övriga ingredienser i maskin med degkrok
i ca 5 min (spara ca ½ dl mjölmix till utbakningen)
4. Låt degen vila i bunken under bakduk, ca 10 min.
5. Mjöla bakbordet med den sparade mixen. Kavla ut degen
till en platta, ca 2 mm tjock, sporra eller skär degen i ca 20 rutor.
6. Lägg en klick med vaniljkräm i mitten av varje ruta och knip
ihop degen till en bulle. Lägg bullarna på en bakpappersklädd plåt
eller i pappformar med skarven neråt.
7. Låt jäsa övertäckta i ca 45 min.
8. Grädda i mitten av ugnen i 250 grader i 8-10 min.
9. Pensla den gräddade bullen med smält smöt och doppa den
i socker när den skall serveras, skall den frysas först så pensla när
de skall ätas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0