Semlor

ca 15 bullar

5 dl mjölk alt vatten
100 gr smör el margarin
50 gr jäst alt 17 gr torrjäst
2 msk fiberhusk
600 gr (ca 10 dl) gf mjölmix
1-1½ dl strösocker
½ tsk salt
1 ägg

FYLLNING

Vispad grädde och mandelmassa

1. Smält smöret och tillsätt vattnet.
2. Lös upp jästen i det fingervarma vattnet och tillsätt FiberHusk,
låt svälla 10 min.
3. Blanda samman alla övriga ingredienser i maskin med degkrok
i ca 5 min. (spara ca ½ dl mjölmix till utbakningen)
4. Låt degen vila i bunken under bakduk, a 10 min.
5. Mjöla bakbordet med den sparade mjölmixen. Stjälp upp degen
och dela den i ca 15 bitar som formas till bullar.
6. Lägg bullarna på bakpappersklädd plåt, låt jäsa övertäckta
i ca 30 min.
7. Pensla bullarna med ägg
8. Grädda i mitten av ugnen, 250 grader i 10-12 min.
9. Låt bullarna svalna på galler.

Skär av locket och fyll bullen med mandelmassa och vispgrädde.
Pudra florsocker på locket före servering.

Smaklig måltid...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0