Thekakor

3 pkt jäst
3 dl olja
1 l mjölk
3 msk pofiber
3 msk fiberhusk
1 tsk salt
1,5 dl strösocker
2 ägg
1 dl russin
5 dl havregryn (eller boveteflingor)
1,3-1,5 kg glutenfri mjölmix

Värm mjölken till fingervarm.
Lös jästen i degvätskan och tillsätt oljan.
Rör ner pofiber, fiberhusk, salt och socker arbeta i maskin i minst 5-7 min. Vispa äggen hårt.
Tillsätt mjölmix, uppvispt ägg eventuellt russin, havregryn.
Arbeta i maskin ca 5 min degen ska vara lite kladdig men strö ut lite mjöl på bakbordet och det kan eventuellt behövas lite mer mjölmix till utbakningen.
Bakas ut direkt.
Dela upp degen i 4 lika stora delar och skär i ca 40 bitar. Rulla till bollar och platta till tekakor och lägg på bakplåtspappersklädd plåt.
Låt jäsa under bakduk i 30 min.
Grädda mitten i ugnen vid 250 grader i 10 min.
Pensla med vatten eller mjölk. (Jag penslade med mjölk!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0